Tips voor goede ademhaling en ophoesten

Wordt u binnenkort in ZGT opgenomen omdat u geopereerd wordt? Dan is het goed om deze informatie alvast door te lezen. Een goede ademhaling en een krachtige hoest is belangrijk om een longontsteking te voorkomen. De fysiotherapeuten van ZGT helpen u bij het uitvoeren van de ademhalingsoefeningen en ophoesttechnieken.

Ademhalingsoefeningen


Buikademhaling

  • Ga het liefst rechtop zitten, in een ontspannen houding zitten.
  • Leg beide handen op de buik.
  • Adem rustig in via de neus en uit via de mond.
  • Bij elke inademing zet de buik uit, bij elke uitademing zakt de buik terug naar binnen.

Ademhaling verdiepen

  • Adem zo ver mogelijk in via neus of mond. Dit kan in één teug of in drie teugjes zonder tussendoor uit te ademen.
  • Houd de adem drie seconden vast en adem dan zo ver mogelijk uit via de mond.
  • Adem een paar keer rustig door voordat u opnieuw diep inademt.

Ophoesttechnieken

Om het ophoesten te verbeteren kunt u de drie stappen hieronder volgen. Herhaal iedere stap twee of drie keer, voordat u verder gaat naar de volgende stap. Neem minimaal 20 seconden pauze na iedere oefening. Heeft u last van vastzittende slijm? Voert u deze stappen dan drie keer per uur uit. Heeft u geen klachten? Voer de stappen dan drie keer per dag uit, om klachten te voorkomen.

Stap 1: Ademhaling verdiepen

  • Adem zo ver mogelijk in via neus of mond. Dit kan in één teug of in drie teugjes zonder tussendoor uit te ademen.
  • Houd de adem drie seconden vast.
  • Adem zo ver mogelijk uit via de mond.
  • Adem een paar keer rustig door voordat u opnieuw diep inademt.

Stap 2: Huffen

  • Leg uw handen op uw buik en adem diep in door de mond of neus.
  • Heeft u pijn in de buik of in de borstkas? Gebruik dan een hoestkussen om de pijnlijke plek te ondersteunen.
  • Adem met een krachtige ademstoot de lucht via een open mond uit. De luchtstroom moet zonder pauze de mond kunnen verlaten.
  • Om het huffen te verbeteren kunt u afwisselen met de hoeveelheid kracht en lengte van het huffen.

Stap 3: Hoesten

  • Leg uw handen op uw buik of borstkas en adem diep in via de neus.
  • Heeft u pijn in de buik of in de borstkas? Gebruik dan een hoestkussen om de pijnlijke plek te ondersteunen.
  • Voer hierna een krachtige hoest uit.