Verpleegkundigen lopen in de gang

Informatiepunt MijnZGT: een plek waar je gehoord en gezien wordt

Een bezoek of verblijf in het ziekenhuis kan overweldigend zijn. Er komt soms veel informatie op je af. Meestal heb je als patiënt of naaste altijd nog wel vragen. Bellen of mailen kan eigenlijk altijd wel. En online kan er tegenwoordig ook steeds meer. Maar toch is het fijn als er ook een plek is waar je even kunt binnenlopen. In zowel Hengelo als Almelo vind je het Informatiepunt MijnZGT. Een plek waar je terecht kunt met vragen over MijnZGT en waar je hulp krijgt met het beheren van je (medische)gegevens in MijnZGT, het patiëntportaal van ZGT. Monique Dunning, één van de medewerkers van het Informatiepunt MijnZGT, vertelt over hun doel, de uitdagingen en de toekomstplannen.

“We zijn er om te helpen, hoe simpel of lastig het verzoek ook is.”


Het informatiepunt bestaat uit een team van medewerkers. Monique: “We helpen patiënten bij het verkrijgen van informatie die belangrijk is voor een behandeling of een opname in het ziekenhuis. Of het nu gaat om medische gegevens, adreswijzigingen of het invullen van vragenlijsten. We zijn er om te helpen, hoe simpel of lastig het verzoek ook is. Voor MijnZGT heb je DigiD nodig. Mensen komen bijvoorbeeld langs als ze geen DigiD hebben, en toch willen inloggen. Je krijgt van ons een tijdelijke inlogcode (bij het tonen van een identiteitsbewijs) waarmee je ter plekke kunt inloggen. Zo heeft een patiënt toch toegang tot (medische) gegevens.”

Medewerker van Informatiepunt Mijnzgt


Brede informatiebehoefte

Mensen komen dus om verschillende redenen langs bij het informatiepunt. Dat vraagt om flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Monique vertelt: “We zien hier van alles voorbij komen, van jong tot oud, en met verschillende achtergronden. Er zijn mensen die direct in MijnZGT kijken voor uitslagen, terwijl anderen het alleen gebruiken om afspraken te controleren. Je hebt veel meer ouderen, dat is zeker. Zij hebben vaak hulp nodig bij het inloggen en technische problemen. Maar er komen ook jonge mensen langs. Zij kunnen heel veel met hun telefoon, maar soms zijn dingen lastig. Waar iemand voor langskomt is ook afhankelijk van het ziektebeeld. Iemand die bij oncologie in behandeling is, verschilt van iemand die voor een eenvoudige ingreep langskomt. Of denk aan bezorgde ouders die met hun kinderen langskomen. De informatiebehoefte kan dus heel breed zijn, dat merken we steeds meer. Door ons bewust te zijn van de verschillen behoeften, kan het informatiepunt zich voortdurend aanpassen en verbeteren.”

Eén van de uitdagingen waarmee het informatiepunt te maken heeft, is het omgaan met verzoeken die soms buiten de huidige mogelijkheden vallen. Bijvoorbeeld het zelf kunnen maken en wijzigen van afspraken. Monique vertelt: “We kunnen misschien niet altijd alles direct oplossen, maar we staan altijd open voor suggesties en feedback van patiënten. Samen kijken we dan naar mogelijkheden.”

“Het zijn vaak de kleine gebaren en simpele oplossingen die het verschil maken en ervoor zorgen dat patiënten zich gezien en gehoord voelen.”

Naast het geven van informatie, biedt het informatiepunt ook een stukje service en persoonlijke aandacht. Monique: “Het zijn vaak de kleine gebaren en simpele oplossingen die het verschil maken en ervoor zorgen dat patiënten zich gezien en gehoord voelen.”


Betrouwbare informatie, ondersteuning en persoonlijke aandacht

Het werk bij het informatiepunt is niet alleen nuttig, maar ook dankbaar voor de medewerkers. Monique kijkt ook met een goed gevoel naar de toekomst: “Ikzelf doe dit werk vanaf het begin, sinds 2018. Ik zie de groei en het is leuk om te zien dat mensen ons werk waarderen. Je draagt bij aan iets wat bij het ziekenhuis hoort. Er zit ook een ontwikkeling in. Als je naar de toekomst kijkt, met de komst van PGO’s kunnen we onze diensten verder uitbreiden. We kunnen dan nog meer betekenen voor patiënten en hun naasten.”

Het Informatiepunt MijnZGT is een plek waar patiënten terecht kunnen voor betrouwbare informatie, ondersteuning en persoonlijke aandacht. Het is een plek waar ze gehoord en gezien worden, en waar hun welzijn centraal staat.

Het Informatiepunt is open van maandag t/m vrijdag van 08.00 – 16.30 uur. Je kunt ook telefonisch contact opnemen via 088 708 57 77. Of stuur een mail naar mijnzgt@zgt.nl.