Logo ZGT Logo, terug naar Home
Scancontrole
ZGT, 27 december 2018 16:03

Een steuntje in de rug

Afbeelding van rug

In Nederland hebben volgens de NOS naar schatting maar liefst twee miljoen mensen last van rugpijn. Waar komt dit door? Wat valt eraan te doen? Onze fysio- manueeltherapeut, Marcel Smelt, legt uit.

Waar komt rugpijn vandaan? Het is een fenomeen dat steeds vaker voorkomt omdat we gemiddeld genomen inactiever worden. Rugpijn kan ontstaan door teveel inactiviteit. Denk aan veel zitten tijdens een kantoorbaan. Maar ook een actief beroep, waarbij de rug regelmatig te zwaar wordt belast, kan op termijn klachten veroorzaken. Langdurig een verkeerde houding aannemen en stress kunnen eveneens een oorzaak van rugklachten zijn. “Ook de jeugd blijft niet buiten schot: als je te lang achter je spelcomputer zit kun je ook (op latere leeftijd) last krijgen van rugklachten”, aldus Marcel.

Rugpijn? Bewegen heel belangrijk

Ik heb rugpijn, wat nu? Marcel benadrukt: “Het is heel belangrijk om te gaan bewegen. Dat stimuleert herstelprocessen in het lichaam. Het helpt spierkracht behouden en versterken. Je mag best een paar dagen rusten, maar daarna moet je toch echt weer in beweging komen. Het gaat hier niet altijd om een grote inspanning. Lopen of fietsen - op geleide van pijn – kan vaak al voldoen”. Voor mensen met een kantoorbaan geldt het advies om toch vaker in actie te komen. Ga wat vaker staan, doe wat simpele oefeningen om de bloedsomloop te stimuleren en loop vaker naar de koffieautomaat. Neem eens de trap en ga, als dat kan, op de fiets naar je werk. Ook kun je eventuele pauzes gebruiken om een blokje om te lopen. Werkgevers zorgen steeds vaker voor ergonomische werkplekken, zoals een bureau waarachter je moet staan of bijvoorbeeld zitfietsen in plaats van die saaie bureaustoel. In de sportschool, maar ook thuis, kun je vrij simpele oefeningen doen om de rugspieren sterker te maken. Haal niet alles uit de kast: je hoeft echt geen bodybuilder te worden. Het doel is simpelweg om je lichaam fit te houden of te maken.

ZGT Beweegt

ZGT is als werkgever ook actief in het voorkomen en verhelpen van blessures aan onder andere de rug. Zo brengen Ergo-coaches risicofactoren in kaart en ontwikkelen ze methodes om blessures te voorkomen. Bijvoorbeeld door werkplekken-onderzoek te verrichten en verbetermaatregelen te nemen. De doelstelling hiervan is om de collega’s gezond en fit te houden. Voor de patiënten is er ‘ZGT Beweegt’. Dit programma is gericht op het in beweging brengen en houden van patiënten. Meer bewegen tijdens ziekenhuisopname wordt geassocieerd met ligduurverkorting, vermindering van de kans op complicaties en betere fysieke fitheid bij ontslag.


Nederlanders moeten meer in beweging komen. Kun je alsnog een steuntje in de rug gebruiken? Dan kan je altijd bij een van onze fysio- en/of manueeltherapeuten terecht.