Verpleegkundigen lopen in de gang

Veelgestelde vragen

Hieronder leest u de veelgestelde vragen.  Heeft u andere vragen? Laat het ons weten. Neem tijdens kantooruren contact op met het financieel informatiepunt van ZGT via telefoonnummer 088 708 5888 of mail naar facturen@zgt.nl..

Veelgestelde vragen

  • >

    Kan ik mijn eigen medisch specialist of ziekenhuis kiezen?

    Meestal kunt u zelf kiezen voor een ziekenhuis of medisch specialist. Het is wel belangrijk dat uw zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt met het ziekenhuis van uw keuze om een (volledige) vergoeding te krijgen.

    Als u graag een afspraak wilt met een bepaalde medisch specialist, kan het zijn dat het langer duurt voordat u aan de beurt bent. 

    Let op!

    Ook het soort polis dat u bij uw zorgverzekeraar heeft afgesloten is belangrijk. Met een restitutiepolis kunt u naar alle zorgaanbieders. U heeft dan vrije zorgkeuze. Heeft u een naturapolis? Dan kunt u terecht bij ongeveer 90% van de zorgaanbieders en ziekenhuizen. Met een budgetpolis kunt u maar kiezen uit een klein aantal zorgaanbieders. Uw zorgverzekeraar kan u vertellen of uw behandeling wordt vergoed. Als uw behandeling niet of gedeeltelijk wordt vergoed, kan de zorgverzekeraar u misschien doorverwijzen naar een ander ziekenhuis waar de zorg wel (volledig) vergoed wordt.

     

  • >

    Bij welke zorgverzekeraars ben ik verzekerd van zorg bij ZGT?

    Op de pagina Zorgverzekeraar en overeenkomsten leest u informatie over de afspraken met zorgverzekeraars.

  • >

    Welke zorgverzekeringsconcerns en merken zijn er?

    Op de pagina Zorgverzekeraars en overeenkomsten leest u meer informatie over de zorgverzekeringsconcerns en merken.

  • >

    Welke data zijn voor mij belangrijk voor de keuze voor mijn zorgverzekering?

    • U kunt elk jaar overstappen tot 31 januari. Als u niks doet, wordt het contract dat u nu bij uw zorgverzekeraar heeft, automatisch met een jaar verlengd. 

    • Wilt u overstappen? Dan moet u op zijn laatst op 31 december het contract dat u nu bij uw zorgverzekeraar heeft stopzetten.

    • Elk jaar kunt u op zijn laatst op 31 januari een zorgverzekering afsluiten voor het nieuwe jaar.

  • >

    Waar vind ik meer informatie over tarieven en zorgverzekeringen?

    Hieronder vindt u handige links over tarieven en zorgverzekeringen:

  • >

    Wat kost mijn behandeling?

    Meer informatie over de kosten van uw behandeling vindt u op de volgende pagina's: 

  • >

    Valt mijn bezoek aan de spoedeisende hulp van het ziekenhuis binnen de basisverzekering?

    Als u de spoedeisende hulp van ZGT voor een levensbedreigende situatie bezoekt, worden de kosten door uw zorgverzekeraar vergoed. Ook als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met het ziekenhuis. Het eigen risico wordt wel in rekening wordt gebracht.

    Is uw situatie niet levensbedreigend, ga dan naar de huisarts of de huisartsenpost. De kosten voor een bezoek aan de huisarts of de huisartsenpost vallen onder uw basisverzekering en hiervoor hoeft u geen eigen risico te betalen. Als het nodig is, verwijst de huisarts u naar het ziekenhuis. Hiervoor geldt wel een eigen risico.

    Is uw situatie niet levensbedreigend, maar gaat u wel naar de spoedeisende hulp? Dan kan het zijn dat u de hele behandeling zelf moet betalen.

  • >

    Wat is een DBC (Diagnose Behandel Combinatie)?

    Op de pagina Diagnose Behandel Combinatie (DBC) leggen wij u uit wat een DBC is en hoe het werkt.

  • >

    Waarom duurt het soms lang voordat het ziekenhuis de rekening stuurt?

    Pas als de DBC is gesloten, verstuurt het ziekenhuis de rekening naar de zorgverzekeraar. Daarom duurt het soms een paar maanden voordat de zorgverzekeraar of u deze rekening krijgt. Op de pagina Diagnose Behandel Combinatie (DBC) leest u meer informatie.

  • >

    Wanneer is een verwijzing nodig voor een bezoek aan het ziekenhuis?

    Als u bij de huisarts komt met een klacht die nog niet behandeld is in het ziekenhuis en behandeling in het ziekenhuis is nodig, dan is altijd een verwijzing nodig.