Algemene informatie (begeleiding) fysiotherapie gedurende het traject

Vanuit onze fysiotherapeutische invalshoek begeleiden wij patiënten die een bariatrische ingreep hebben ondergaan. Deze begeleiding vindt plaats in groepsverband en heeft als doel de deelnemers te informeren over de noodzaak en de effecten van bewegen. Ook ondersteunen we bij het vinden van een passende bewegingsvorm.

Er zijn drie groepsbijeenkomsten fysiotherapie. Deze vinden plaats in ZGT Hengelo
Deze bijeenkomsten horen bij het operatietraject (het zijn dus geen behandelingen fysiotherapie zoals die in een praktijk gegeven worden en waarvoor u verzekerd moet zijn).

  • >

    Bijeenkomst 1

    Voor de operatie.

    Enige tijd voordat u geopereerd wordt, vindt de eerste bijeenkomst fysiotherapie plaats. Deze afspraak wordt gecombineerd met de pré-operatieve bijeenkomst van de diëtetiek. Een uitnodiging hiervoor ontvangt u via de e-mail.

    Er wordt in groepsverband gesproken over bewegen. Hoe gaat het bewegen op dit moment? Hoeveel beweegt u? Hebt u klachten hierbij? Ook vragen wij u om uw eigen fitheid te beoordelen met een rapportcijfer. Hierdoor krijgen we een indruk hoe u uw eigen inspanningsvermogen ervaart. We vragen u ook wat uw beweegdoelen zijn. Wat wilt u kunnen als u over een poosje fitter bent, makkelijker kunt bewegen en daardoor actiever kunt zijn?
    Vaak horen we wensen als verder kunnen lopen, met anderen mee kunnen doen, spelen en stoeien met de (klein)kinderen, werk vol kunnen houden. Iedereen heeft hier wel gedachten over, ook al lijken ze voor sommigen voor de operatie nog hoog gegrepen.

    Misschien bent u altijd doorgegaan met bewegen ondanks uw overgewicht. Misschien hebt u in het verleden fanatiek aan sport of zelfs aan topsport gedaan, maar bent u door blessures of een veranderde gezins- of werksituatie, steeds minder gaan bewegen.
    Het kan ook zijn dat sporten en bewegen nooit tot uw favoriete activiteiten behoorden.
    Als je overgewicht hebt kost bewegen meer energie. Veel mensen met overgewicht zien tegen bewegen op en ervaren het als onplezierig. De neiging ontstaat om bewegen te vermijden. Hierdoor gaan uw spierkracht en conditie achteruit. Uw fitheid wordt minder en inspanning kost op den duur steeds meer energie.

    Door de operatie gaat u gewicht verliezen. Hierdoor zal het bewegen geleidelijk aan wat makkelijker gaan en zult u dit spontaan al meer gaan doen. Hierdoor neemt uw fitheid al iets toe.
    Maar door de operatie bestaat er ook een kans dat u spiermassa gaat verliezen. Optimaal fit zijn betekent voldoende uithoudingsvermogen hebben, maar ook voldoende kracht, passend bij uw leeftijd. Fit worden vraagt dus de nodige eigen inzet. Om echt fit te worden moet u flink aan de slag!

    Maar hoeveel moet je dan bewegen? Hiervoor hanteren wij de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB).
    De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

    • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
    • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
    • Doe minstens tweemaal per week bot- en spierversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
    • En: voorkom veel stilzitten.

    Hier leest u meer over de beweegrichtlijnen. 

  • >

    Na de eerste bijeenkomst

    Na de eerste bijeenkomst fysiotherapie tot de operatie.

    Na de eerste bijeenkomst fysiotherapie duurt het vaak nog enige tijd voordat u werkelijk geopereerd gaat worden. Toch kunt u nu al starten met het oppakken van meer en intensiever bewegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

    • Vaker fietsen, bijvoorbeeld naar het werk;
    • Vaker en intensiever wandelen, bijvoorbeeld in een pittig tempo naar de winkel;
    • Ga wandelen met collega’s in de pauze;
    • Stap een halte eerder uit de bus;
    • Loop na het avondeten een flink blokje om;
    • Neem de trap in plaats van de lift, desnoods een aantal treden;
    • Maak kniebuigingen;
    • Loop met een gewicht (wasmand, kind op de arm);
    • Strek na elk uur dat je zittend doorbrengt even de benen en rug.

    U hebt tijdens de eerste bijeenkomst nagedacht over welk beweegdoel voor u belangrijk is. U hebt hardop, of in u zelf, uitgesproken wat u wilt bereiken als het op fitheid en bewegen aankomt.

    Ga er nu alvast mee aan de slag!

  • >

    Na de operatie

    Na de operatie.

    In het ziekenhuis

    Het is belangrijk dat u direct na de operatie gaat starten met bewegen. In het ziekenhuis noemen we dat mobiliseren. Dit gebeurt al op de dag van de operatie zelf: een uur na terugkomst van de recovery (uitslaapruimte) gaat u met hulp van de verpleegkundige uit bed. Wanneer dit nog niet lukt, gaat u in ieder geval op de rand van het bed zitten. U gaat ook zelf lopend naar het toilet, de eerste keer loopt een verpleegkundige met u mee. ’s Avonds loopt u minimaal een rondje over de afdeling. Dit bevordert ook de vermindering van pijn tussen de schouderbladen, die veroorzaakt wordt omdat tijdens de operatie gassen toegediend worden die zich daar ophopen.

    Thuis

    Na het ontslag uit het ziekenhuis gaat u thuis verder met mobiliseren. Als het wat voeding en pijn betreft kan, gaat u het lopen uitbreiden. Maak de afstand geleidelijk wat groter van binnenshuis naar buitenshuis. Een beetje voorover lopen door de gevoelige buik hoort er zo vlak na de operatie soms bij. Probeert u wel steeds wat rechterop te gaan lopen en maak er een regelmaat van. Wandel bijvoorbeeld drie keer per dag tien minuten en bouw dit op.

    Streef naar een wandeling van 30 minuten per dag. Als u zich fit genoeg voelt, mag u het fietsen ook weer op gaan pakken. Dit kan buiten, maar ook binnen op een hometrainer. Bij het wandelen en fietsen mag u voelen dat u zich wat inspant. Denk hierbij aan de ademhaling die versnelt of dat u er wat warm van wordt.
    Hierbij kan het gebruik van een Fitbit zeker een meerwaarde hebben. Fitbit activity trackers zijn bewegingsmeters die je als een horloge om je pols draagt. Sommigen hebben die al aangeschaft, anderen gebruiken de stappenteller van de mobile telefoon al

    Kracht zetten is de eerste zes weken nog niet toegestaan, maar u mag in -en om het huis wel lichte werkzaamheden verrichten.
    Zware werkzaamheden of krachtoefeningen in de sportschool raden we in de eerste zes weken af. De buik moet namelijk nog niet te zwaar belast worden.
    De verwachting is dat u uw dagelijkse activiteiten geleidelijk aan steeds meer kunt hervatten. Deelname aan het arbeidsproces bespreekt u zo mogelijk met uw bedrijfsarts.
    De wonden hebben tijd nodig om te herstellen. Zwemmen is weer toegestaan, na twee weken, mits de wond goed genezen is.

     

  • >

    Bijeenkomst 2

    Vanaf zes tot twaalf weken na de operatie.

    Via het Zorgportaal kunt u zich, met hulp van uw DigiD, aanmelden voor de eerste bijeenkomst fysiotherapie. Dit doet u wanneer u daaraan toe bent.
    Om aan deze bijeenkomst mee te kunnen doen, moet de operatie zeker zes weken geleden zijn. De buik is dan weer zodanig hersteld dat u actief kunt deelnemen. Ook het eten en drinken moet geen problemen opleveren.

    Waar: in de oefenzaal van de afdeling fysiotherapie van ZGT Hengelo, route 0.15
    Tijd: donderdag van 16.00- 17.00 uur

    Omdat u actief mee gaat doen, is het wenselijk dat u kleding en schoenen draagt waarin u makkelijk beweegt. U kunt gebruik maken van de kleedkamer bij de oefenzaal, maar u kunt natuurlijk ook thuis al uw makkelijke kleding aan trekken. Buitenschoenen zijn niet toegestaan in de oefenzaal.

    Tijdens deze bijeenkomst praten we samen over bewegen en nemen we al onze adviezen nog eens met u door. We zijn benieuwd hoe het met u gaat na de operatie.
    Hebt u het wandelen en fietsen op kunnen pakken? Lukt het om te voldoen aan de NNGB? Doet u misschien al iets extra’s? Hoe is het nu met uw fitheid gesteld? Verandert er al iets? Wellicht hebt u een sport opgepakt of hebt u het voornemen om dit te gaan doen. En hoe inspannend is dat dan voor u? En hoe weet u of u het goed doet? En wanneer is het genoeg?

    Allemaal vragen waarop we proberen het antwoord te geven zodat u na de bijeenkomst voldoende informatie hebt om thuis weer zelfstandig met bewegen verder te kunnen.

    Maar we gaan niet alleen praten over bewegen. We gaan het ook doén! In de oefenzaal gaat u, naar eigen kunnen, zich inspannen op de hometrainer.
    Ook nemen we tijdens deze bijeenkomst enkele krachtoefeningen met u door die u thuis in uw eigen vertrouwde omgeving kunt uitvoeren. U krijgt deze oefeningen mee op papier.

  • >

    Na de tweede bijeenkomst

    Na de tweede bijeenkomst fysiotherapie. 

    Wandelen en fietsen

    Probeer thuis elke dag matig intensief actief bezig te zijn door te wandelen en/of te fietsen. Het liefst een half uur, maar langer of intensiever geeft alleen maar meer voordeel, zie richtlijn NNGB.

    Intensief bewegen

    Daarnaast is het goed om twee tot drie keer per week intensiever te gaan bewegen gedurende 20 tot 30 minuten. Dit kunt u doen door sneller te wandelen of te fietsen maar ook door een sport op te pakken. Denk hierbij aan zwemmen of hardlopen maar ook Nordic Walking of dansen is een goede optie. Zorgt u ervoor dat u deze inspanning als redelijk zwaar tot zwaar ervaart.
    En kiest u vooral een activiteit uit waaraan u plezier beleeft, want alleen dan zult u dit voortzetten op de langere termijn.

    Kracht

    Na de operatie gaat u gewicht verliezen. Maar bij afname van uw gewicht gaat ook de nodige spiermassa verloren. Het is belangrijk dat u uw spiermassa blijft behouden of juist extra opbouwt. Inname van voldoende eiwitten en vocht is hiervoor noodzakelijk.

    De diëtiste informeert hierover tijdens de groepsbijeenkomsten. Vooral de grote spiergroepen hebben extra training nodig. Trainen kan op verschillende manieren bijvoorbeeld in de sportschool, bij de fitness, de bootcamp maar ook gewoon thuis.
    In uw eigen vertrouwde omgeving kunt u bijvoorbeeld de krachtoefeningen uitvoeren die we tijdens de tweede groepsbijeenkomst samen hebben doorgenomen. Maar ook op televisie (Nederland in Beweging) of Internet (YouTube) zijn veel voorbeelden van oefeningen te vinden

    Houding

    Doordat u afvalt, gaat uw houding en uw manier van bewegen en lopen veranderen.
    Bijvoorbeeld: door een zware buik bent u geleidelijk in de jaren wat achterover gaan hellen. Nu de buik lichter wordt, zult u, om balans te vinden, dat achterover hellen steeds minder gaan doen.
    De spieren die uw gewrichten stabiliseren moeten dus mee veranderen. De spanning van de spieren moet worden aangepast aan de nieuwe situatie. Hierdoor kunt u zich af en toe wat minder stevig voelen.

    Lukt het u niet goed om zelfstandig het bewegen op te pakken omdat u klachten ervaart of omdat u graag begeleiding wilt? Dan is het verstandig om een fysiotherapeut te raadplegen. Deze kan samen met u een beweegplan op maat maken.
    Hiervoor kunt u terecht bij de fysiotherapeut in ZGT, maar ook bij de fysiotherapeut bij u in de buurt.
    De kosten hiervan zijn conform de polisvoorwaarden van uw ziektekostenverzekering.

     

  • >

    Bijeenkomst 3

    Vanaf een half jaar na de tweede bijeenkomst.

    Neem na de tweede bijeenkomst zeker een half jaar voordat u zich aanmeldt voor Bijeenkomst 3. Het lichaam heeft immers tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe situatie van minder en anders eten en meer en anders bewegen. Het verliezen van gewicht, het opbouwen van conditie, kracht en fitheid kost tijd.
    Ook voor Bijeenkomst 3 kunt u zich via het Zorgportaal aanmelden met behulp van uw DigiD. Doet u dit wanneer u daaraan toe bent.

    Waar: in de oefenzaal van de afdeling fysiotherapie van ZGT Hengelo, route 0.15
    Tijd: donderdag van 16.00- 17.00 uur

    Omdat u ook deze keer actief mee gaat doen, is het wenselijk dat u kleding en schoenen draagt waarin u makkelijk beweegt. U kunt gebruik maken van de kleedkamer bij de oefenzaal maar u kunt natuurlijk ook thuis al uw makkelijke kleding aan trekken. Buitenschoenen zijn niet toegestaan in de oefenzaal.

    Tijdens deze derde bijeenkomst besteden we aandacht aan uw persoonlijke beweegdoelen. Hoe staat het inmiddels met het dagelijkse bewegen? Hebt u al een extra beweegactiviteit opgepakt? Welke aanpassing hebt u al in uw leefstijl gedaan? Wat hebt u over u zelf geleerd? Hebt u op kunnen bouwen en uw doelen al kunnen behalen of Hebt u uw doelen misschien bij moeten stellen?
    Maar de belangrijkste vraag is: hoe gaat u er in de toekomst voor zorgen dat u een gezonde leefstijl vasthoudt? Hoe blijft regelmatig bewegen een vast onderdeel van uw dag?

    Om het bewegen vol te houden is het belangrijk dat u voor een vorm van bewegen kiest die bij u past. Houdt u van buiten of binnen bewegen? Bent u iemand die liever alleen sport of iemand die dit juist graag met anderen doet en de bekende 'stok achter de deur' nodig heeft?
    Hier leest u tips over hoe u uw nieuwe levensstijl vasthoudt.