Verpleegkundigen lopen in de gang
Nieuws
Terug naar Actueel

Versturen digitale afspraakbevestigingen voor enkelvoudige herhaalafspraken via MijnZGT

Vanaf 4 september start ZGT met het digitaal versturen van afspraakbevestigingen naar patiënten. Dit geldt eerst alleen voor de zogenaamde enkelvoudige herhaalafspraken. Dit is bijvoorbeeld een controle afspraak waar geen extra informatie, zoals een vragenlijst of folder, voor nodig is.

Wat verandert er voor de patiënt?

  • Gebruikt de patiënt MijnZGT en is het e-mailadres bij ons bekend? Dan versturen we de afspraakbevestigingen vanaf 4 september 2023 alleen nog digitaal via MijnZGT.
  • Is de patiënt bij meerdere afdelingen onder behandeling? Dan kan het zijn dat de patiënt bij de ene afdeling afspraakbevestiging op papier krijgt en bij de andere digitaal.
  • Maakt de patiënt geen gebruik van MijnZGT? Dan versturen we de afspraakbevestiging per post.

Gegevens controleren en toestemming geven

Om digitaal met patiënten te communiceren gebruiken we het patiëntenportaal MijnZGT. Dit is een beveiligde omgeving, waar makkelijk en veilig gegevens gedeeld kunnen worden. Om digitaal te communiceren hebben we een aantal gegevens (zoals e-mail en 06-nummer) én toestemming nodig. We vragen patiënten daarom om de gegevens in MijnZGT te controleren en toestemming te geven.

Duurzamer, sneller en kostenbesparend

ZGT verstuurt elke week duizenden papieren afspraakbevestigingen. Het versturen van post kost veel geld en is niet duurzaam. Ook patiënten geven steeds vaker aan dat zij liever digitaal hun informatie ontvangen. Door meer digitaal te communiceren dragen we samen een steentje bij aan duurzame en betaalbare zorg.