In het voorjaar 2012 heb ik, 60 jarige sportieve man, via uw prostaatkliniek. een onafhankelijk behandeladvies gekregen. Prostatectomie was toen het advies. Vanwege de zeer korte wachttijd (hetgeen in mijn situatie door mij als noodzakelijk/ wenselijk werd gezien) en de grote ervaring van prostatectomie middels de Da Vinci methode) heb ik toen voor Gronau gekozen. In juni met succes geopereerd.
Helaas geen succes in de dagen na de operatie. Na het bestrijden van de urineweg infectie en het (latere) trombosebeen, bleek de incontinentie en uiteindelijk ook de impotentie.
Na mijn controle in oktober is er een scopie onderzoek verricht. De conclusie was dat er geen wezenlijke verbetering van de incontinentie te verwachten valt. Het voorstel is de male sling tzt.
Nu, 7 maanden na de operatie is er een patroon van de incontinetie. De nacht en de ochtend verlopen 95% goed, zelf na een uurtje volleybal in de ochtend is er slechts gering verlies. Maar naarmate de dag verloopt, wordt de incontinentie forser, sterk incontinent bij gewone beweging als wandelen en heftig bij zwaardere inspanning, zoals hardlopen.. Ondanks de bekkenbodemtherapie en alle oefeningen.
Dus niet om vrolijk van te worden en dan spreek ik niet eens over de 100% impotentie.
Inmiddels heb ik het een en ander nagelezen over de male sling operatie en ook de naam van dr. Cornel, welke zich bezighoudt met dergelijke ingrepen.
Ook al is de ingreep niet groot(voor zover ik heb gelezen), heb ik toch een aantal vragen:
* Hoeveel kans op succes levert een dergelijke male sling op.
* Evenzo belangrijk: als dit geen succes oplevert, wat dan?
* Kan de male sling een verhoogde kans op infecties opleveren?
* Zijn er inmiddels al veel ervaringen opgedaan met deze operatie en wat is de ervaring in uw kliniek?
* Is er al meer bekend over eventuele effecten op de lange termijn?
* Kan ik op korte of wat langere termijn gewoon weer sporten en wat zwaardere lichamelijke inspanningen verrichten?
Kunt u mij nader informeren en adviseren?
Bij voorbaat dank.
M.A. Witte