Allen,
In mei 2016 is bij mijn vader (58 jaar) prostaatkanker vastgesteld (Psa 450 en gleason 8) met uitzaaiingen naar het bekken en staartbeen. Hij is gestart met degarelix en 6 docetaxel kuren en de PSA daalde zeer snel tot onder de 1. Op dit moment is de conditie van mijn vader erg goed en eigenlijk vergelijkbaar met voor de ziekte. Hij heeft echter wel een versleten rug, waar hij ook last van heeft. Dit schept soms verwarring omdat het ook kan komen door eventueel nieuwe uitzaaiingen.
In mei/juni 2017 begon de PSA langzaam te stijgen naar 2. Testosteron is ook gemeten en die zat op 1.2 (ik weet de exacte eenheid hier niet meer voor, maar zal ik navragen) Naar aanleiding van deze lichte stijgingen en de rugpijn is er een botscan gemaakt. Op de botscan (juni 2017) waren geen nieuwe uitzaaiingen/activiteit te zien, maar wel meer slijtage. Inmiddels is de laatst gemeten PSA 6 (eind augustus) en is er via de CT scan gezien dat er 1 lymfeklier een vergroting heeft van 12mm. Het lijkt er dus op dat de kanker langzaam actiever begint te worden.
Nu zijn er meerdere opties besproken wat de vervolg stappen kunnen worden:
– Uroloog gaf aan dat de testosteron waarde misschien nog wel lager moet (overstappen van firmagon naar ander middel 6mnd injectie)
– Starten met enzalatumide (standard of care vervolg in dit ziekenhuis na ADT docetaxel)
– Uroloog gaf aan dat eventueel eerst gestart kan worden met bicaltulamide
De oncoloog liet ook zien dat na de Enza het vervolg een nieuwe chemokuur is (eventueel docetaxel of carbazitaxel) en hierna dan nog abiratone. Dit volgens een algemeen opgesteld standard of care protocol, ik vroeg mij hierbij af of dit in elk ziekenhuis ongeveer hetzelfde is? Daarnaast lees ik vaak dat Abiratone niet meer gebruikt kan worden na Enza (al zit er hier dan nog een chemo tussen)? Daarnaast is mijn vraag of het ook uit maakt om met Enza of Abiratone te beginnen of zelfs eerst nog met bicaltulamide? Of is het verdedigbaar om nogmaals een dosis docetaxel te verkiezen? Al moet ik hierbij zeggen dat mijn vader wel erg gesteld is op zijn goede conditie en kwaliteit van leven.
Zoals jullie zien zien veel vragen, maar wij hebben het gevoel dat we op dit moment op een soort kruispunt staan met meerdere keuzes, waarbij alle updates over behandelingen het niet makkelijker maken.
Erik